Blog

Bli bättre på kampsport med alternativ träning

För att bli bättre på kampsport gäller det förstås att träna kampsport regelbundet men genom att lägga till alternativ träning kan du utvecklas ännu mer. Alternativ träning har flera positiva effekter, bland annat gör variationen att du tycker att det blir roligare och ökad omväxling gör också att risken för överbelastningsskador minskar och att din kondition och styrka ökar.

Vilken alternativ träning är bäst för kampsport? Först och främst är den träning som blir av den bästa, vilket innebär att du bör välja träningsformer som du tycker om, är lättillgängliga och inte kostar för mycket. För att spara både pengar och tid kan du till exempel träna hemma istället för att skaffa ett gymkort. Med en träningsmatta och några vikter kommer du långt. Det allra bästa är om du ordnar en permanent plats för ditt hemmagym, antingen i en del av ett rum eller inreder ett helt rum för träning om du har gott om plats. Förvaringslådor och byggmaterial hittar du hos byggmax som har mycket förmånliga priser.

Allmän styrka och kondition – bra för din kampsport

En kombination av styrketräning och konditionsträning är optimal för den som både vill öka sin uthållighet och allmänna kroppsstyrka. Konditionen går att träna på många olika sätt och här gäller det att välja något som passar dig. Har du till exempel lätt för att få ont i knäna av löpning är cykling eller längdskidåkning bättre alternativ. En motionscykel i ditt hemmagym är ett enkelt sätt att få in konditionsträningen i vardagen. Du kan också utföra ett effektivt konditionspass i ditt hem genom att kombinera hoppövningar, korta sprinter, burpees och liknande övningar. Även raska promenader i branta uppförsbackar ökar syreupptagningsförmågan och uthålligheten.

När du styrketränar bör du fokusera på att träna flera muskelgrupper i samma övning eftersom det gör att du bygger upp en funktionell styrka i hela kroppen. Exempel på bra styrkeövningar är utfall, chins, armhävningar och knäböj. Tänk på att inte bygga på dig alltför stor muskelmassa eftersom det kan göra att du blir för tung och mindre smidig i din kampsport. Ett till två pass i veckan då du tränar igenom kroppens alla muskler med tre set per övning är en lagom mängd.

Rörlighetsträning

För att bli en bra kampsportare gäller det inte bara att vara stark och uthållig, utan smidighet och ett stort rörelseomfång behövs för att till exempel kunna sparka högt upp i luften. Rörligheten går att träna upp på flera olika sätt, till exempel genom att gå på yogapass eller gruppträningspass med flexibilitetsträning. Även stretching hemma några gånger i veckan leder till att du blir vigare. Varför inte lyssna på en bra ljudbok eller titta på din favoritserie samtidigt som du stretchar? På så sätt kombinerar du nytta med nöje!